Heftruck kopen

Mocht u overwegen om een Heftruck te gaan kopen, dan is het van belang om stil te staan bij alle onderstaande zaken.

Keuze van type heftruck

Kies het type heftruck dat past bij de werkzaamheden waarvoor dit transportmiddel gebruikt gaat worden. Een heftruck voor goederen die op een pallet staan, moet aan andere criteria voldoen dan eentje waarmee losse materialen worden verplaatst. Soms is een heftruck met alleen een vork (lepels) niet voldoende voor het werk wat er mee gedaan moet worden en zijn er extra lastopname middelen noodzakelijk.

Mastkeuze is belangrijk

Daarnaast is, afhankelijk van het maximaal te verplaatsen gewicht en de benodigde hefhoogte, de mastkeuze cruciaal. Voor elk type heftruck kan de mast worden uitgebreid met speciale voorzetapparatuur wat de totale hefcapaciteit van de heftruck vergroot.

Wel of geen cabine

Kiezen voor een heftruck met, of juist zonder, cabine is niet alleen afhankelijk van of de heftruck binnen of buiten wordt gebruikt. Wel of geen cabine beïnvloedt ook de productiviteit en de werkomstandigheden evenals een bepaald bedieningsconcept invloed heeft op de ergonomie.

Bandenkeuze

Zelfs de bandenkeuze heeft gevolgen voor de veiligheid en voor het energieverbruik van de heftruck.

Duurzaamheid

“Elektrisch: CATERPILLAR HEFTRUCK ELEKTRISCH EP25K PAC – 2.500 KG”
Ook duurzaamheid speelt bij het kiezen van een heftruck een steeds groteren rol. Naast heftrucks met een verbrandingsmotor (diesel of LPG) neemt het assortiment elektrisch aangedreven heftrucks steeds verder toe.

Uiteindelijk: de kosten!

Bij de definitieve keuze van een heftruck speelt tenslotte de kostprijs een belangrijke rol.

Tweedehands of gebruikte Heftruck kopen? Bekijk ons aanbod!

U kunt bij ons vele bekende merken gebruikte heftrucks kopen.

Keuze van type heftruck

Een heftruck is gemaakt om goederen horizontaal en verticaal te verplaatsen. Een standaard vorkheftruck heeft een vork die bestaat uit twee lepels. Dat maakt deze heftruck uitermate geschikt voor het vervoer van goederen die op een pallet staan. Een vork is in verschillende lengten verkrijgbaar. Ook kan er gekozen worden voor een vorkverlenger. Moeten er echter veel losse en in afmeting verschillende materialen verplaatst worden dan is een vork niet voldoende en moet de truck worden voorzien van voorzetapparatuur of een lastopname middel. Het kiezen van voorzetapparatuur voor de heftruck, is evenals de mastkeuze, afhankelijk van de werkzaamheden waarvoor de heftruck gebruikt gaat worden. Gekozen kan worden voor onder meer een (geïntegreerde) sideshift, een vorkversteller of speciaal op de te vervoeren goederen afgestemde lastdragers, zoals tapijtdoorns of klemmen voor witgoed of papier. Extra apparatuur vergemakkelijkt de inzet van de truck maar beïnvloedt wel de hefcapaciteit en het draagvermogen van de truck.

Mastkeuze is belangrijk

Welke type heftruck wordt gekozen en van welke mast deze vervolgens wordt voorzien heeft alles te maken met het (maximale) gewicht van de te verplaatsen goederen. Maar ook de gewenste hefhoogte van de truck is erg belangrijk bij de mastkeuze. Is voor het alleen maar laag stapelen een zogenaamde stapelaar wellicht een goede keuze, voor hoog stapelen is een heftruck met een uitschuifbare mast de juiste oplossing. De maximale hefhoogte van de heftruck is mede afhankelijk van de mast en uit hoeveel delen deze bestaat. Een meerdelige mast schuift in elkaar maar kan gevolgen hebben voor de doorrijhoogte van de heftruck en het zicht van de bestuurder. Ook het bedieningsgemak van de mast heeft invloed op de keuze voor een bepaald type heftruck. Naast de traditionele mechanische systemen kan de bediening ook bestaan uit een elektrisch systeem, wat weliswaar nauwkeurig en snel werkt maar door de grote hoeveelheid hendels vaak ergonomisch minder positief scoort.

Wel of geen cabine

Of de heftruck voornamelijk buiten of juist altijd binnen gebruikt is mede bepalend voor het kiezen voor een cabine. Een heftruck cabine is onontbeerlijk wanneer dit transportmiddel in weer en wind of bijvoorbeeld in koel- en vriesruimtes wordt gebruikt. Voor heftrucks die alleen indoor worden ingezet, bij ‘normale’ temperaturen, is een cabine niet noodzakelijk. Alhoewel gelet op ergonomie en veiligheid een gedeeltelijk of open cabine absoluut aanbevelenswaard is.

Bandenkeuze

Een heftruck is, evenals de meeste andere transportmiddelen, voorzien van wielen en dat houdt in dat er gekozen kan worden uit verschillende banden. Binnen of buiten werken met de heftruck heeft vanzelfsprekend invloed op bandenkeuze. Maar ook de vele mogelijkheden voor wat betreft het bandenprofiel betekent keuzes maken, want hoe hoger bijvoorbeeld de weerstand van de band, hoe hoger ook het energieverbruik. Om de zichtbaarheid van de heftruck te vergroten kan deze, naast de standaardverlichting, worden voorzien van extra (LED)verlichting. Ook het aanbrengen van schijnwerpers behoort tot de mogelijkheden.

Duurzaamheid

Bij de selectie van een heftruck spelen naast de vereisten voor het goed kunnen uitvoeren van de werkzaamheden waarvoor de truck wordt ingezet ook ergonomische factoren een rol. Een verstelbare bestuurdersstoel en stuurkolom, gemakkelijk te bedienen hydrauliekfuncties, een lage opstaphoogte en voldoende been- en voetruimte zijn nog maar enkele factoren die de ergonomie ten goede komen en daarmee de veiligheid bevorderen. Ook het geluids- en trillingsniveau bepaalt hoe ergonomisch de truck is. Zelfs of de truck beschikt over opbergmogelijkheden voor hulpmiddelen kan de keuze voor een heftruck mede bepalen. Heftrucks kunnen worden voorzien van allerlei technische hulpmiddelen die de veiligheid bevorderen. Deze veiligheidssystemen, zoals curve control (voor het automatisch verminderen van de snelheid in bochten) en een voorkeuzesysteem voor de hefhoogte of een systeem dat helpt de vork automatisch in horizontale positie te stellen zijn op sommige trucks standaard aangebracht, maar meestal alleen optioneel verkrijgbaar.

Uiteindelijke koop? Kosten zijn belangrijk

Bij de definitieve keuze van een heftruck speelt tenslotte de kostprijs een belangrijke rol. Toch is op totale levensduurkosten (Total Cost of Ownership) de aanschafwaarde maar 20 % van de totale kosten. Naast verbruiks-/energiekosten, de kosten van stilstand en onderhoud slokt de heftruckchauffeur het grootste deel van de totale kosten op. Een tweedehands of gebruikte Heftruck kopen is vaak heel rendabel, aangezien een nieuwe een hoog investeringsbedrag vereist.